”Ei alaisia vaan kollegoita”, osa 1: Johtamisessa onnistuminen tarkoittaa empatiaa isolla E:llä
Yrityskalusto on täyden palvelun ja laajan valikoiman julkitila- ja toimistokalustaja. Haastattelimme yhdessä Businessworksin Johanna Laurisen kanssa Yrityskaluston toimitusjohtajaa Mia Runtti-Mannista. Kaksiosaisen blogisarjan ensimmäisen osan teemana on johtaminen henkilöstö- ja asiakaskokemuksen osatekijänä. Toisessa osassa keskitymme yhdessä luotavan asiakasarvon näkökulmaan.
Mia Runtti-Manninen on toimistokaluste- ja kiinteistöalan ammattilainen. Kun eteen tuli mahdollisuus siirtyä Yrityskaluston toimitusjohtajaksi kolmisen vuotta sitten, Mia ei epäillyt tarttua haasteeseen.
”Olin toiminut aiemmin sekä sisustussuunnittelijana että projektinjohtotehtävissä, joten tarjous tuntui houkuttelevalta. Pitkään toiminnassa ollut Yrityskalusto oli vastikään saanut uuden omistajan, joka antoi minulle varsin vapaat kädet työhöni.”
Yrityskaluston liiketoimintamallia on uudistettu askel askeleelta. Käytettyjen toimistokalusteiden kaupasta on siirrytty uusien kalusteiden maahantuontiin, myyntiin ja asennukseen. Oma maahantuonti mahdollistaa kattavan ja asiakaskohtaisesti räätälöitävän tuotevalikoiman nopeasti ja joustavasti
Yhdessä tehden erinomainen henkilöstö- ja asiakaskokemus
Erinomainen asiakaskokemus edellyttää henkilöstön saumatonta yhteistyötä. Alusta saakka Mialle oli selvää, että uudistamista lähdetään tekemään yhdessä henkilöstön kanssa. Jokainen aamu aloitetaan kahvihetkellä, jossa tuumataan yhdessä tulevaa päivää. Onkin tärkeää miettiä tarkoin, kuka kohtaa asiakkaan missäkin vaiheessa toimitusketjua.
”Yleensä myyjä on asiakkaan ensimmäinen kontakti ja vaikuttaa siihen, millaiseksi asiakassuhde lähtee muodostamaan. Meillä kalustesuunnittelija ja myyjä on sama henkilö. Yhtä tärkeä linkki toimitusketjussa on myös kalusteasentaja, joka on lopulta yrityksemme käyntikortti. Myynnin ja suunnittelun ohella asennus- ja varastotyö ovat ydinosaamistamme, johon haluamme panostaa.”
Yrityskalustossa henkilöstöä yhdistää aito kiinnostus löytää asiakkaalle paras mahdollinen ratkaisu.
”Meillä on yhä enemmän asiakkaita, joilla on tyhjä, kalustettava tila. Minulle on ollut tärkeää löytää yritykseemme ihmisiä, joiden kanssa voidaan yhdessä suunnitella ja toteuttaa nopeasti asiakkaalle paras kokonaisratkaisu. Jos sinulla ei ole rakkautta kalustelevyä kohtaan, homma ei toimi.”
Aitoa ihmisten arvostamista
Ihmisten johtamisessa Mia uskoo empatian, luottamuksen ja jämäkkyyden voimaan. Yrityskaluston kulttuurista kertoo yhteinen huumori, joka on osa arkipäivää. Tunteita saa tuulettaa ja onnistumisia juhlistetaan tilaamalla pizzat koko porukalle.
”Kaikissa yrityksissä ei ole tilaa huumorille, mikä luo positiivista ilmapiiriä. Huumori edellyttää luottamusta ja se pitää lunastaa jokainen päivä. Meillä saa sanoa, mikä ärsyttää. Jos jokin asia hiertää, sitä lähdetään purkamaan yhdessä. On tärkeää, että jokaisen työtä ja näkemystä arvostetaan.”
Esimiehenä Mia haluaa olla aito ja tasavertainen ihmisten johtaja.
”Tyylini johtaa on olla ihminen ihmiselle. Luottamus pitää ansaita ja pelisääntöjä noudattaa. Yksi työntekijöistä kuvasi kerran, että olen jätkä jätkien joukossa, mutta ei ole epäilystäkään kuka tekee päätöksen. Se oli minulle hieno palaute. Loppujen lopuksi johtamisessa onnistuminen tarkoittaa empatiaa isolla E:llä.”
Kirjoittajista
Terhi Vesterinen (KTM) on johtamisen kumppani yrityksessään SolPoint. Terhi auttaa asiakkaittaan onnistumaan johtamisessa kehittämällä, kouluttamalla ja coachaamalla.
Johanna Laurinen (FM) on muotoilija ja liiketoiminnan kehittäjä yrityksessään Businessworks. Johanna tekee kehittämis- ja innovointityötä muotoilun keinoin asiakasorganisaatioille, sekä auttaa organisaatioita hyödyntämään muotoilua omassa toiminnassaan.