InDatan Markus Sammalniemi: Jokainen asiakas palvellaan loppuun saakka
Ostin uuden kannettavan eräältä tunnetulta IT-toimittajalta. Samassa yhteydessä hankin Office -paketin ja muut tarvittavat sovellukset, joita pienyrittäjä tarvitsee työnsä tueksi. Asennuksistakin maksoin, kuten myös käyttötuesta, joka oli kuulemani mukaan ehdoton palvelu kaltaiselleni henkilölle. Rahaa ja aikaa kului, mutta lopputulos ei ollut odotusten mukainen. Sähköposti hidasteli, virustorjunta takkuili ja käyttötuki kieltäytyi auttamasta. Olin vähintäänkin turhautunut, jollen pahasti pettynyt.
Sitten kuulin InDatan Markus Sammalniemestä. Jo ensimmäisen tapaamisen jälkeen oli vakuuttunut, että Markuksen tarina ansaitsee tulla jaetuksi muillekin.
Nöyrä sekatyömies kasvoi asiakaspalvelun ammattilaiseksi
Markus Sammalniemi on 25-vuotias, Rovaniemeltä Ouluun muuttanut IT-asiakaspalvelun ammattilainen sekä InDatan Oulun yksikön vetäjä. Sopiva nöyryys työtä kohtaan, oppimiskyky ja erinomaiset sosiaaliset taidot ovat kuljettaneet Markusta vauhdilla eteenpäin.
”Menin ammattilukion ensimmäiseen työharjoitteluun sähköasentajana. Oli harmaata, satoi räntää ja tuuli ujelsi kannoilla. Ajattelin, että siistit sisätyöt kutsuvat. Niinpä otin yhteyttä InDatan toimitusjohtajaan ja kerroin hänelle, että vaikka minulla ei ole hirveästi työkokemusta, osaan koota tietokoneen. Anna minulle mahdollisuus.”
Harjoittelijan paikka aukesi nuorelle miehelle. Ensimmäiset kuukaudet menivät kahvia keittäessä ja paikkoja järjestellessä, kunnes toimitusjohtaja pyysi juttusille takahuoneeseen. Kesäkuussa tehtiin ensimmäinen virallinen työsopimus ”sekatyömiehen” tehtävästä. Tämän jälkeen työt laajenivat ensin kuluttajamyymälän hoitamiseen ja sitten yritysmyyntiin.
Oulun yksikköä Markus lähti perustamaan nopealla varoitusajalla:
”Keväällä 2016 minulta kysyttiin halukkuutta muuttaa Ouluun. Olimme syksyllä ensimmäisessä asiakastapaamisessa Oulussa. Tapaamisen seurauksena pakkasin laukkuni jo seuraavana maanantaina ja jätin Rovaniemen taakseni. Meillä mahdollisuuksia ei vatuloida liian pitkään, vaan toimitaan nopeasti. Se sopii minulle mainiosti.”
Vierelläsi verkossa
Indata on valtakunnallisesti paikallinen IT-kumppani, joka puhuu asiakkaan kanssa samaa kieltä. Asiakas saa lisäarvoa toimivan tietotekniikan lisäksi henkilökohtaisesta asennus- ja huoltopalvelusta. Toiminta on mutkatonta, nopeaa ja tukee sekä yksityis- että yritysasiakkaan tarpeita.
Rovaniemellä Markus ehti oppia tuntemaan asiakkaat mukavasti eri tehtävissä. Oulussa edessä oli sekä uuden yksikön perustaminen että asiakaskunnan hankkiminen.
”Muutin Ouluun R-Officen tiloihin ja lähdinkin heti alkuun tutustumaan uusiin työkavereihin. Jalkauduin nopeasti kentälle ja pikkuhiljaa aloin saada asiakkaita ja homma alkoi toimimaan. Tykkään, kun asiakas kääntyy puoleeni ja löydän hänen ongelmaansa ratkaisun. Vaikka asiakas ei aina anna sanallista palautetta, on tosi palkitsevaa huomata, että hän on tyytyväinen. Ja jokainen tarjouspyyntö antaa lisäboostia työhöni.”
Markus puhuu Rovaniemi -hengestä, joka perustuu ajatukseen, että jokainen yritys, iso tai pieni, palvellaan taidolla ja loppuun saakka. Hyvät suosittelijat ovat parhaita markkinoijia ja heitä Markuksen verkostoon on kertynyt mukavasti.
Työn ja vapaa-ajan tasapaino tuo energiaa asiakastyöhön
Vaikka Markuksen tarina voi kuulostaa suoralta ja myötätuulen värittämältä, myös vastoinkäymisiä on tielle sattunut. Tämänkin takia on tärkeää panostaa työn ulkopuoliseen elämään, mikä tuo loppujen lopuksi myönteistä virtaa myös työhön:
” Siinä vaiheessa, kun auto pysähtyy kotikadun parkkipaikalle, työt jäävät auton etupenkille. Haluan jo työuran tässä vaiheessa oppia sen, että aikaa jää myös perheelle. On tärkeää antaa myös läheisille myönteistä energiaa ja samalla irrottautua työstä. Toki silloin tällöin erityisen hässäkkäpäivinä voin muutaman sähköpostin avata kotonakin.”
Kysyin myös Markukselta, mitä hän itse arvostaa asiakaspalvelussa:
”Hyvän asiakaspalvelijan tunnistaa siitä, että hän laittaa asiakkaan aina ensimmäiseksi ja keskittyy kuuntelemaan, koska asiakas on aina loppujen lopuksi oikeassa. Sosiaaliset taidot pitää olla kunnossa, sillä jos et pysty olemaan asiakkaan kanssa rennosti itsenäsi, et myöskään onnistu saamaan luottamusta. Tämän jälkeen on tärkeää lunastaa kaikki lupaukset tekojen kautta.”
Kiitos Markus haastattelusta. Jos kaipaat tukea päivittäisiin it-haasteisiin, kokeile InDataa ja Markusta. Aitoa asennetta ja asiakaskohtaamista, josta jää hyvää energiaa muillekin jaettavaksi, on vaikea vastustaa.