Missiona inhimillisyys
Annu Haho on yksi Suomen johtavista sosiaali- ja terveysalan etiikkakouluttajista. Hän on myös tutkija, yrittäjä ja suurperheen äiti. Inhimillinen ihminen, jonka tavattuaan voi todella kokea tulleensa kohdatuksi.
Sain mahdollisuuden kuulla Annun ajatuksia työelämästä ja inhimillisyydestä syksyisenä iltapäivänä. Tapaamisen jälkeen olin entistä vakuuttuneempi, että keskustelu työelämän arvoista ja etiikasta on kovin tarpeellista. Tässä siis Annun ajatuksia jaettavaksi sinullekin.
Koulutuksella kohti eettisyyttä
Annu Haho on terveystieteiden tohtori, joka tarjoaa etiikan täydennyskoulutusta yrityksensä ProEt kautta. Yrittäjänä Annu on toiminut vuodesta 2007 lähtien. Vuosien aikana ProEt:n koulutuksiin on osallistunut satoja ammattilaisia lukuisista sosiaali- ja terveysalan työyhteisöistä.
“Arvokkain tehtäväni on luoda inhimillistä asiakaspalvelua ja tervehenkistä työyhteisöä yhdessä sosiaali- ja terveysalan henkilöstön kanssa. Koulutuksissamme ammattilaisten eettinen osaaminen ja asiakaspalvelutaidot vahvistuvat samalla kun työyhteisön innostus eettisen ilmapiirin kehittämiseen kasvaa.”
ProEt:n tarjoamat ETIIKKAA! -koulutukset antavat osallistujille mahdollisuuden kehittyä ja perustella eettisesti kestäviä ratkaisuja ja valintoja hoitotyön vaativissa asiakaspalvelutilanteissa, kuten saattohoidossa, kuolevan omaisten kohtaamisessa, kärsimyksen tunnistamisessa ja lieventämisessä tai työyhteisön ristiriitatilanteissa. ETIIKKAKORTTI® on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille suunnattu eettistä osaamista vahvistava koulutusohjelma, joka vastaa juuri tämän ajan tarpeisiin.
Arvotietoisuus on tie onnistumisiin
Annu Hahoa voisi kuvailla työelämän arvotietoisuuden lähettilääksi. Inhimillisyys, vastuullisuus tai moraali ovat supervoimia, jotka johtavat ennen pitkää yksilön onnistumiseen. Arvotietoinen organisaatio on puolestaan vahvasti rakennettu ja pystyy perustelemaan oman toimintansa myös ympäristölle.
“Ihmiset haluavat puolustaa ihmisyyttä ja aitoa kohtaamista, koska heillä on sisäsyntyinen tarve siihen. Tämä on turva myös organisaation olemassaololle. Yritys, joka toimii epäinhimillisesti, luhistuu jossakin vaiheessa omaan mahdottomuuteensa. Ihmisen oikeustaju ja sisäinen halu oikeudenmukaisuuteen on lopulta kaiken epäinhimillisyyden vastavoima.”
Annu osoittaa ajatuksillaan arvojen merkityksen yrityksen jatkuvuudelle, menestymiselle ja onnistumiselle. Jos yritys haluaa kestävän ja luottamuksen arvoisen maineen, sen on pakko olla arvotietoinen ja vastuullinen.
Perinnöksi ymmärrystä inhimillisen kanssakäymisen merkityksestä
Annu Haho on toimelias nainen, joka kertoo olevansa suurpiirteinen itsensä johtaja.
“Pakotan itseni keskittymään asioihin. Pyrin kulloinkin tunnistamaan, milloin minun pitää antaa aikaa itselle, parisuhteelle tai perheelle. Kun keskityn johonkin, uppoudun siihen helposti. Elän hetkessä ja vaikka joskus murehdin, luotan kuitenkin siihen, että asiat järjestyvät.”
Marraskuussa 2020 ilmestyy Annun kirjoittama kirja, jonka aiheena on kärsimys. Aihe on ajankohtainen ja kovin inhimillinen:
“Kärsimys opettaa iloa ja rohkeutta elää. Se vahvistaa matkaa koko ihmisyhteisön ja -kunnan ihmisyyteen.”
Kun kysyin Annulta, millainen on hyvä johtaja, hän vastaa nopeasti:
“Johtaja on palvelija. Hän mahdollistaa työn tekemisen ja kohtaa ihmisen ihmisenä. Hän ei kavenna ihmisen potentiaalia olla sitä, mitä hän on. Tämä antaa tilaa kasvuun ja kehittymiseen.”
Suuperheen äiti kertoo oppineensa ajattelemaan itseään vasta elämänkokemuksen myötä. Toisaalta ihmisten välinen kanssakäyminen on ollut tärkeä osa hänen elämäänsä aina.
“Kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta tulla kohdatuksi sellaisena kuin hän on. Itse haluan jättää perinnöksi tälle sukupolvelle ymmärryksen inhimillisen kanssakäymisen ja välittämisen merkityksestä ihmisen menestymisessä, onnellisuudessa ja elämän merkityksellisyydessä.”
Kiitos kohtaamisesta Annu - myötätuulta tiellesi työelämän arvotietoisuuden sanansaattajana!