Inhimillinen pääoma boostaa bisnestä!
Inhimillinen pääoma on useiden tutkimusten mukaan arvioitu tulevaisuuden menestyviä yrityksiä yhdistäväksi tekijäksi. Sillä tarkoitetaan yrityksen henkilöstön hallussa olevaa, vaikeasti kopioitavaa osaamista ja kyvykkyyttä, jonka avulla voi synnyttää asiakasarvoa, vahvistaa kilpailukykyä ja rakentaa tulevaisuuden menestystarinoita.
Erityisesti palveluyrityksessä, jossa bisnes perustuu ihmisten osaamiseen ja asiantuntemukseen, inhimillinen pääomaa tarkoittaa helposti valtaosaa sen resursseista. Tällöin myös merkittävä osa yrityksen tuloksesta syntyy juuri inhimillisen pääoman avulla.
Tapauskohtaista ja ainutkertaista pääomaa
Inhimillisen pääoman piirre on se, että se on tapauskohtaista ja ainutkertaista. Sitä ei voi hakea varaosavarastosta tai ostaa nopeasti tarpeeseen. On varsin mahdollista, että et saa sitä käyttöösi, jos työntekijä on väsynyt, kyllästynyt tai voi pahoin. Yrityksesi kaikkein tärkein inhimillinen pääoma voi olla myös täysin merkityksetöntä toiselle yritykselle, vaikka kilpailijaasi se varmasti houkuttaa.
On selvää, että inhimillisellä pääomalla ei ole arvoa ennen kuin sitä hyödynnetään. Avainkysymys onkin, miten saat osaavaan ja oppimiskykyisen henkilöstön kiinnostumaan, innostumaan ja sitoutumaan yritykseesi ja sen kehittämiseen?
Inhimillinen pääoma voi myös menettää arvonsa nopeasti esimerkiksi toimintaympäristön muutoksen seurauksena. Kuitenkin, ja loppujen lopuksi, inhimillinen pääoma voi olla se kaikkein tärkein kilpailutekijä ja keino pitää yllä yrityksesi fyysistä, henkistä ja sosiaalista kuntoa.
Henkilöstön osaaminen ja oppimiskyky keskiöön
Vaikka yrityksesi ei omistakaan työntekijöiden inhimillistä pääomaa, sitä voi kehittää eri tavoin. Uudistava johtaminen, rekrytointi, henkilöstön osaamisen ja oppimiskyvyn sekä työhyvinvoinnin kehittäminen tai palkitseminen ovat tästä käytännön esimerkkejä. Tällä on myös suora yhteys sekä henkilöstön että asiakkaan kokemukseen ja lopulta yrityksesi tuloksellisuuteen.
Koska osaaminen on luultavimmin yrityksesi tärkein kilpailukeino, myös sen kehittäminen on strateginen valinta. Mieti siis, millainen osaaminen on nykyisen ja tulevan liiketoimintasi kannalta kriittistä ja miten voit tukea osaamisen ja oppimisen jatkuvaa kehittymistä. Asia on siis paitsi strateginen, myös tie kilpailukykyyn, joustavaan, oppivaan ja uutta luovaan yritykseen.
Inhimillinen pääoma boostaa bisnestä!