Onnistunut verkkovalmennus on hyvän valmistelun ja yhteistyön tulos

Viime päivät ovat näyttäneet, että digitaalisuus on parhaimmillaan mahtava voimavara, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen välillämme. Vaikka internet syntyikin edistämään vuorovaikutusta, tiedämme, että yhteistyömme ei kuitenkaan automaattisesti ole sujuvaa verkossa. Vaikuttava viestintä huomioi järjen ja tunteet sekä erilaiset oppimistyylit. Tämä on mahdollista verkossakin, jos vain maltamme asennoitua ja valmistautua kohtaamisiin oikein. Onnistunut verkkopalaveri tai -valmennus tehdään yhteistyössä.

Vinkkejä vaikuttavaan verkkovalmennukseen

Kävin aikoinani ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot monimuotoryhmässä, mikä tarkoitti sitä, että opettelimme opettamaan toisiamme pääasiassa verkossa, erilaisia verkkotyökaluja hyödyntäen. Vaikka suhtauduin verkkokouluttamiseen ja valmentamiseen ennen “opeopintoja” hiukan kriittisesti, jälkikäteen olen ollut kokemuksesta kiitollinen useaan otteeseen. Nykyään yhä merkittävämpi osa työstäni tapahtuu verkossa, jossa koulutan, valmennan ja coachaan asiakkaitani säännöllisesti.

Miten sitten luodaan onnistunut verkkovalmennus ? Tässäpä vinkkini omien kokemusteni pohjalta.

1) Hahmota tilaisuuden lähtökohdat esimerkiksi K4M -menetelmällä:

  • Kenelle tilaisuus on suunnattu? Onko kyseessä satoja ihmisiä koskettava webinaari vai rajatulle joukolle suunnattu kohdennettu valmennus tai palaveri?

  • Miksi pidän esityksen, mikä on sen tavoite? Selkeä tavoite antaa oppimiselle suunnan ja selkeyttää tilaisuuden sisällön suunnittelua.

  • Missä verkkoympäristössä pidän valmennuksen? Pyri tutustumaan verkkotyökaluun ennakkoon, mutta älä laita rimaa liian korkealle. Opit parhaiten tekemällä ja ketterästi kokeilemalla. Kaikki menetelmät eivät toimi livenäkään, joten on varsin todennäköistä, että tilanne ei aina mene putkeen verkossakaan. Itseäni on auttanut eniten keskittyminen hetkeen ja luova ongelmanratkaisu ongelmien ilmaantuessa.

  • Milloin pidän valmennuksen ja kuinka paljon aikaa siihen on varattu? Valmennus ruokailun jälkeen tai juuri ennen iltauutisia, voi edellyttää sinulta aktivoivia harjoituksia tai muita menetelmiä, joilla ruokit osallistujien mielenkiintoa. On luonnollista, että energiatasomme vaihtelee ja tokihan joskus pelkkä luennointikin voi olla perusteltua.

  • Miksi juuri minä pidän valmennuksen? Miksi minua kannattaisi jäädä kuuntelemaan? Jo Aristoteles puhui kolmesta vaikuttamisen keinosta eetoksesta, paatoksesta ja logoksesta. Eetos kertoo uskottavuudestasi, paatos taidostasi vedota kuulijan tunteisiin ja logos taidostasi argumentoida asiapohjalta.

2) Suunnittele sisällöt ja aikatalutus

  • Mieti, mitä sisältöjä on tärkeää tuoda valmennukseen? Voit hyödyntää sisällön suunnittelussa esimerksiksi ydinainesanalyysiä, jonka avulla voit vastata kysymyksiin: must know, should know ja nice to know. Verkossakin on tärkeää antaa tilaa keskustelulle, ajattelulle ja harjoituksille. Väitän, että vain harva meistä jaksaa kuunnella monen tunnin yksinpuhelua. Sen sijaan tunnin mittainen webinaari mielenkiintoisesta aiheesta voi olla hyvinkin koukuttava.

  • Kuten minkä tahansa vaikuttavan esityksen, myös valmennuksen aloituksen, keskikohdan ja lopetuksen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa:

    • Aloitus on valmennuksesi kriittinen piste: Miten herättelet osallistujien kiinnostuksen heti alussa? Miten hoidat osallistujien esittelyt? Miten annat myönteisen vaikutelman itsestäni ja luot turvallisen ilmapiirin keskustelulle?

    • Valmennuksen keskikohdassa vakuutat: Mitä toivot osallistujien muistavan valmennuksestasi jälkeenpäin? Miten osoitat siirtymiset aiheesta toiseen sekä sanoin että visuaalisesti? Miten hyödynnät “fläppiä” virtuaalisesti, niin, että kommentit ja ideat tulevat ylöskirjattua? Käytä tuttuja fraaseja, esitä kysymyksiä ja aktivoi osallistujia. Kokeile myös rohkeasti ryhmätyötiloja ja anna aikaa pohdinnoille.

    • Hyvä lopetus jää mieleen ja sillä voit paikata myös huonommin menneen aloituksen. Hyödynnä palautekierrosta verkossakin: mitä opit, mitä oivalsit ja mitä otat mukaan valmennuksesta? Arvioi myös jälkeenpäin, millä mielellä osallistujat lähtivät verkkotyötilasta?

3) Hyödynnä osallistavia työmenetelmiä

  • Yhdessä tekemiseen kannattaa panostaa verkossakin, erityisesti jos on kyseessä pidempi valmennus.

    • Panosta osallistujien esittelyyn. Vetäjänä varmista, että tiedät, ketä on linjoilla ja seuraat osallistujien aktiivisuutta säännöllisesti.

    • Pyri aktivoimaan osallistujia 10-15 minuutin välein: käytä videoita, artikkeleita ja äänestyksiä. Anna osallistujille eri rooleja, esim. asioiden ylöskirjaaja, havainnoija, ajanseuraaja tai vastaväitteiden esittäjä. Go Around -kierroksella annat aikaa jokaiselle osallistujalle mahdollisuuden puhua ilman pelkoa keskeytyksestä.

    • Hyödynnä (ilmaisia) verkkotyökaluja, kuten äänestystyökalu Doodlea, sähköistä fläppitaulu Padlettiä, kyselytyökalu Kahootia tai Mentimeteriä.

    • Siedä myös hetki hiljaisuutta kysymysten jälkeen. Ajattelu vie aikaa verkossakin.

    • Jos nauhoitat valmennuksen, tee se osissa erityisesti silloin, jos valmennuksesi on pitkä. Näin nostat valmennuksen osallistujalähtöisyyttä ja oppimista.

4) Anna oma panoksesi myös osallistujana

  • Kun päätät osallistua verkkovalmennukseen tai palaveriin, määritä itsellesi, mikä on henkilökohtainen tavoitteesi, miksi osallistut ja miten voit edesauttaa myönteistä vuorovaikutusta osaltasi? Verkossa on helppo “piiloutua” ja voitkin tietoisesti haastaa itseäsi keskusteluun ja kysymysten esittämiseen.

  • Varmista myös ennakkoon, että verkon kantavuus ja ääniasetukset ovat kunnossa. Jaa rohkeasti myös kuvasi.

  • Lähde aktiivisesti mukaan harjoituksiin ja osallistu keskusteluun. Erityisesti toiminnalliseksi suunnittellun valmennuksen toteutuksen kannalta on tärkeää, että linjoilla ei vain “uinuta”, vaan jokainen antaa panoksensa ja tukensa toteutukseen.

  • Suhtaudu verkkovalmennukseen myönteisesti ja noudata sovittuja pelisääntöjä. Saavu ajoissa paikalle ja tutustu mahdollisiin ennakkomateriaaleihin ajoissa. Valmistele myös omat materiaalisi ohjeiden mukaan aikataulussa.

Mitä muita vinkkejä antaisit onnistuneeseen verkkovalmennukseen kokemustesi pohjalta? Nyt meillä on hyvä mahdollisuus testata erilaisia ideoita ja muuttaa ne tulevaisuuden toimiviksi käytännöiksi.

Valoisaa kevättä meille kaikille - hyödynnetään myös Koronan tuomat mahdollisuudet!

Terhi