Strategiaprintti kehittää kyvykkyyttä, ketterää oppimista ja liiketoimintaa
Elämme poikkeuksellista aikaa. Nopeasti muuttunut toimintaympäristö haastaa meitä sekä yksilöinä että yrityksinä miettimään suuntaa ja sen mahdollista vaihtoa nopeallakin aikavälillä. Se miten onnistumme tässä, edellyttää yhdessä luotua strategiaa ja ketterää oppimista. Näin saamme mahdollisuuden vahvistaa ja hyödyntää kyvykkyyttämme uudistua haasteellisessa tilanteessa.
Kokemuksellinen työssäoppiminen strategiasprintin ytimessä
Nopeakin strategian vaihtaminen on mahdollista, jos se tukee yrityksen visiota, perustehtävää ja -osaamista. Onnistumisen kannalta on tärkeää, että henkilöstö osallistuu tulevaisuuden askelten hahmotteluun ja ymmärtää samalla oman roolinsa strategian toteuttamisessa. Tämän lisäksi tarvitaan halua ja kykyä oppia, jotta voi ylipäätään onnistua uusissa tilanteissa.
Henkilöstön osallistuminen strategiatyöhön edellyttää myös aiemmin hankitun osaamisen hyödyntämistä, aktiivista tiedonhakua ja ongelmanratkaisua. Parhaimmillaan koko organisaatio oppii ketterästi ja jakaa tietoa aktiivisesti. Samalla kun oppiminen skaalautuu, koko yritys uudistuu. Lopputuloksena nopeutetaan päätöksentekoa ja vahvistetaan virheitä sallivaa kokeilukulttuuria.
Mitä sitten on ketterä oppiminen?
Monimutkaisuus on ketteryyden ja arkiajattelun haastaja. Siksikin on tärkeää, että strategiatyössä pyritään yksinkertaisuuteen ja ymmärrettävyyteen. Kokemuksellinen työssäoppiminen on ketterän oppimisen ytimessä. Strategiasprintissä kehittämistä tehdään sykleissä, joissa tiedon hankinta, kokeilut, palautteet ja arvioinnit vaihtelevat keskenään. Ketterä oppiminen edellyttää kykyä sietää epävarmuutta ja rohkeutta antaa luovuudelle tilaa. Näin syntyy aito mahdollisuus yrityksen uudistumiselle.
Kollektiivista älykkyyttä yhdessä tekemällä
Ketterästi oppivassa yrityksessä on kollektiivista älykkyyttä, jonka voisi äkkiseltään ajatella olevan yhtä kuin yksittäisten jäsenten älykkyyden summa. Kollektiivinen älykkyys voi olla kuitenkin paljon enemmän.
Alex Pentland on palkittu sosiaalisen fysiikan tutkija. Yhdessä tutkijatiiminsä kanssa hän on löytänyt tapoja, joilla voidaan kasvattaa kollektiivista älykkyyttä. Strategiasprintti tukee kollektiivisen älykkyyden kehittymistä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
1. Strategiatyön tekeminen yhdessä
Onnistuakseen ketterä strategiatyö edellyttää huomion kiinnittämistä osallistujien väliseen vuorovaikutukseen ja empatiaan. On tärkeää, että kaikki osallistujat saavat yhtä paljon tilaa keskusteluun ja kuunteluun. Aktiivisen ajatustenvaihdon, erilaisten näkemysten sekä palautteen antamisen lopputuloksena syntyy yhdessä luotuja ratkaisuja, joihin on helppo sitoutua.
2. Aito ja innostava yhteistyö
Strategiasprintin ohjaajalla on keskeinen rooli innostavan yhteistyön edistämisessä, tehdäänpä sitä sitten kasvotusten tai verkon välityksellä. Turvallinen ilmapiiri on hyvä alusta ideoiden jakamiselle ja yhteisen tulevaisuuden rakentamiselle. On tärkeää, että jokainen strategiatyöhön osallistuva voi vaikuttaa, jakaa tietoa ja myös kyseenalaistaa näkemyksiä. Kun asioista puhutaan selkokielellä, myös kynnys esittää ajattelua syventäviä kysymyksiä madaltuu.
3. Tehokas päätösten käytäntöön vienti
Ketterästi luotu strategia sisältää myös päätökset toimeenpanosta ja aikataulusta. Käytäntöön viemisessä on tärkeää hyödyntää jokaisen vahvuuksia ja tukea ryhmäoppimista, joka on usein nopeampaa kuin yksilön oppiminen. Kyvykkyys kehittyy yhdistämällä erilaisia osaamisia ja ratkaisuja.
Businesspoint™ strategiasprintin tavoitteena on yrityksen kyvykkyyden, ketterän oppimisen ja liiketoiminnan kehittyminen. Prosessin lopputuloksena syntyy selkeä ja ymmärrettävä kuvaus yrityksen tulevaisuuden tavoitteista, valinnoista ja toimenpiteistä.
Toteutamme strategiasprintin ketterästi livenä tai verkossa yhdistelemällä esimerkiksi muotoilun ja business coachingin menetelmiä. Ole yhteydessä, jos kiinnostuit tästä tämän päivän haasteisiin vastaavasta tavasta tehdä strategiatyötä.
Johanna Laurinen (FM) on muotoilija ja liiketoiminnan kehittäjä yrityksessään Businessworks. Johanna tekee strategian sekä uusien palveluiden kehittämistyötä muotoilun keinoin asiakasorganisaatioille sekä auttaa organisaatoita hyödyntämään muotoilua omassa toiminnassaan.
Terhi Vesterinen (KTM) on johtamisen kumppani yrityksessään SolPoint. Terhi auttaa asiakkaitaan onnistumaan johtamisessa kouluttamalla, valmentamalla ja coachaamalla.
Juttu on julkaistu Oulun Kauppakamarin sivuilla 24.3.2020.