Design Inspiksen Miia Törmänen: Olla kiireettömästi luova. Tehdä laatu edellä.

Mainostoimistoyrittäjä, toimitusjohtaja Miia Törmänen on kiehtova sekoitus kuvataitelijaa ja suunnitteluosaamista. Rohkeus tarttua uusiin mahdollisuuksiin sekä sinnikkyys kulkea eteenpäin kuoppaisillakin poluilla johti Miian lopulta sinne, minne hänen ei koskaan pitänyt päätyä, mainostoimistoyrittäjäksi Design Inspikseen.

Joimme Miian kanssa kahvit ja samalla kuulostelin hänen ajatuksiaan johtamisesta.

Read More
Yhdessä suunniteltu on yhdessä tehty - osallistava strategiasprintti kasvuyrityksen suunnan kirkastajana

Strategiasprintti on business coachingia ja muotoilua hyödyntävä strategiatyömenetelmä. Strategiasprinttiin valmistaudutaan hankkimalla ymmärrystä nykytilasta ja tarpeista. Sprintin aikana osallistujien kesken luodaan yhteinen ymmärrys haasteesta ja tavoitteesta, luonnostellaan vaihtoehtoisia skenaarioita, sekä testataan ja validoidaan niitä sidosryhmillä.

Read More
Stretch your thinking - kokeile skenaarioita

Tämän päivän strategia tarkoittaa yhä harvemmin kiveen hakattua suunnitelmaa seuraavaksi viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Olemme heränneet siihen, että tarvetta on pikemminkin jatkuvasti elävälle prosessille, joka huomioi paitsi megatrendit ja hiljaiset signaalit, myös asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset, tunteet ja reaktiot.

Tulevaisuuden maailma ei ole koskaan valmis ja voimme vaikuttaa siihen omilla valinnoillamme. Mielestäni nerokas ilmaisu “tulevaisuus ei tule, vaan se tehdään” kertoo skenaariotyöskentelyn voimasta. Skenaariot eli tulevaisuuden vaihtoehtoiset käsikirjoitukset virittävät meitä ajattelemaan ja kuvaamaan tulevaisuudessa mahdollisesti toteutuvia tapahtumaketjuja. Kyse ei ole ennustamisesta, vaan luovan loogisesta ajattelusta, joka kuuluu yhä useammin jatkuvasti elävään strategiatyöhön.

Read More
Kiitos vuosi 2019 - tervetuloa uusi vuosi ja vuosikymmen!

Edessä on uusi vuosi, vuosikymmen ja uudet tuulet. Vaikka katsonkin mieluummin tuulilasiin kuin peruutuspeiliin, koen, että myös mennyttä on tärkeä jäsentää. Tämä auttaa suunnittelemaan uutta ja suuntamaan energiaa itselle merkityksellisiin asioihin. Lifestyle-blogien tapaan päädyin pohtimaan vuotta 2019 kysymysten avulla.

Read More
”Ei alaisia vaan kollegoita”, osa 2: Kaikki luovat arvoa asiakkaalle

Yrityksessä jokaisen henkilön on tärkeä ymmärtää, mikä on oma rooli asiakkaan palvelupolulla ja miten oma tekeminen luo arvoa asiakkaalle. Oman roolin lisäksi on tärkeää jakaa omaa tietoa ja luoda tiimille yhteinen ymmärrys niin asiakkaasta kuin liiketoiminnasta.

Jokaisen tiimin jäsenen luoma arvo on yhtä arvokasta kokonaisuuden kannalta. Ilman onnistumista kaikissa palvelupolun vaiheissa kokonaisuus ei voi onnistua erinomaisen asiakaskokemuksen edellyttämällä tavalla.

Read More
”Ei alaisia vaan kollegoita”, osa 1: Johtamisessa onnistuminen tarkoittaa empatiaa isolla E:llä

Yrityskalusto on täyden palvelun ja laajan valikoiman julkitila- ja toimistokalustaja. Haastattelimme yhdessä Businessworksin Johanna Laurisen kanssa Yrityskaluston toimitusjohtajaa Mia Runtti-Mannista. Kaksiosaisen blogisarjan ensimmäisen osan teemana on johtaminen henkilöstö- ja asiakaskokemuksen osatekijänä.

Read More
Asiakkuusjohtaja Juhani Päivärinta: päteväksi ei voi julistautua, vaan se pitää ansaita joka päivä uudestaan

Vuosi sitten kohdalleni osui mahtava sattuma, kun tapasin valmennuksessa Prime Salesin asiakkuusjohtaja Juhani Päivärinnan. Ensitapaamisemme jälkeen olen saanut tutustua ihmisläheiseen ammattilaiseen, jolla on moderni johtamisote värikkäitäkin tunteita nostattavalla telemarkkinoinnin toimialalla.

Juhani haluaa olla mukana tekemässä Prime Salesista Suomen parasta telemarkkinointialan yritystä. Tämä vaatii paitsi nöyryyttä, jatkuvaa oppimista ja intohimoa tehdä parhaasi. Päteväksi ei voi julistautua, vaan se pitää ansaita joka päivä uudestaan.”

Read More
Ennakkohuoltosuunnitelmalla joukkue nextille levelille

Tehokkuus ja tuloksenteko kuuluvat bisnekseen, vaikka kuinka tämän asian äärellä välillä tuskastelemmekin. Tuloksentekotahdon lisäksi on viisasta miettiä myös keinovalikoimaa pidemmällä aikavälillä: miten pitää kunnossa sekä itsensä että myös joukkueensa jatkuvasti muuttuvassa bisneskentässä?

Ei tarvitse olla kvanttifyysikko ymmärtääkseen hyvän henkilöstökokemuksen yhteyden asiakaskokemukseen ja tuloksellisuuteen. Aivan kuten laitteet, työntekijät ovat yrityksen pääomaa, joka tarvitsee säännöllistä huoltoa toimiakseen optimaalisella tavalla. Organisaatio ei kuitenkaan ole kone, eikä työntekijät koneen osia. Äly ei istu ainoastaan yhdessä päässä ja tulokset ja hyvinvointi syntyvät ajattelun, tekemisen ja tunteiden huoltamisesta.

Totta, mutta miten sitten kehittää myönteistä henkilökokemusta, jos itsellä on päivät täynnä muutenkin työtä ja tekemistä?

Read More
Toimitusjohtajan askeleet uuteen nousuun

Juttelin jokin aika sitten erään PK-yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Pitkään toiminnassa ollut yritys oli kohdannut haasteita liiketoiminnassaan ja toimitusjohtaja koki olonsa ahdistuneeksi, kun porukka ei tuntunut ymmärtävän asian vakavuutta. Toimitusjohtaja oli aloittanut tehtävässään joitakin vuosia sitten. Alun jälkeen toimitusjohtaja kertoi heränneensä todellisuuteen. Porukalla tuntui olevan melkoisia odotuksia häntä kohtaan samaan aikaan kun he itse jatkoivat entiseen malliin vanhoista rutiineista kiinnipitäen.

Read More
Nuorisotyön ammattilainen Eija Pietilä: johtajan tärkein tehtävä on vuorovaikutuksen edistäminen

Eija Pietilä on Suomen nuorisokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja, nuorisotyön ammattilainen sekä ratkaisukeskeinen työnohjaaja, kehittäjä ja coach yrityksessään AjatusTorppa. Joimme Eijan kanssa kahvit ja kuulin samalla hänen ajatuksiaan johtamisesta ja johtajana kehittymisestä. Ajankohtaista, vaikuttavaa ja kokemukseen pohjautuvaa näkemystä rohkealta ja eteenpäin katsovalta johtamisen ammattilaiselta meille kaikille.

Read More
Valmistaudu kehityskeskusteluun kymmenen kysymyksen avulla

Vaikka esimies on kehityskeskustelussa paljon vartijana, yhtä merkittävä rooli on myös keskustelun toisella osapuolella eli sinulla itselläsi. Keskustelussa voit osoittaa ottavasi vastuun sekä omasta että työpaikan kehittymisestä. Samalla vahvistat omaa työntekijäbrändiäsi, rakennat suhdetta esimieheesi ja silotat tietä sinulle merkitykselliselle tulevaisuudelle.

Listasimme kymmenen kysymystä, joiden avulla voit valmistautua ja vaikuttaa kehityskeskustelun etenemiseen kannaltasi suotuisaan suuntaan.

Read More
Kasvuyrittäjän johtamistarina: kovaa ja pehmeää bisnestä sopivassa suhteessa

Jukka Pelkonen on teknisen myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Vuonna 2017 hän toteutti pitkäaikaisen suunnitelmansa, irtisanoutui haastavasta myynnin johtotehtävästä ja siirtyi yrittäjäksi. Jukan liikeidea on ollut alusta saakka selvä, simppeli ja jopa nerokas. ”Minulle oli selvää, että aloitan nollasta. Halusin sekä katsoa onko minusta siihen että hoitaa asiat omalla tavallani. Tein heti alussa valinnan, että hyödynnän digimarkkinoinnin mahdollisuuksia, mikä ei ole ihan tyypillistä toimialalla. Vaikka olen yksinyrittäjä, halusin tehdä myös asiat ”isosti”. Olen voinut hyödyntää yrityksessäni myös osaamistani brändin rakentamisesta.”

Read More
Mitä mahdollisuuksia kehityskeskustelu tarjoaa edelleen?

Kehityskeskustelu käytäntönä voi olla osana laajempaa johtamisen ja organisaation kehittämisen kenttää. Kehittämistyössä kannattaakin lähteä miettimään, mihin suuntaan organisaatiokulttuuria on tarkoitus kehittää. Jatkuvan parantamisen näkökulmasta kannattaa miettiä, miten kehityskeskusteluissa saatua palautetta voi hyödyntää jatkossa. Keskustelu mahdollistaa ihmisten innostamisen uudistamiseen. Näin he ovat kehittämisen keskiössä ja heidän asiantuntemus saadaan valjastettua organisaation käyttöön. On hyvä myös suunnitella, miten keskustelujen vaikuttavuutta arvioidaan, tavoitteiden toteutumista seurataan ja millä tavalla tunnistetaan, mitä uutta ja ainutlaatuista on syntynyt. On hyvä huomata, että mitä konkreettisempia asioita edistetään sitä helpompaa niiden toteutumisen seuranta on.

Read More
Voisiko kehityskeskustelu olla uudistumisen yksi avain?

Tarvitaanko kehityskeskusteluja? Voisiko kehityskeskustelu olla edelleen yksi toimiva johtamisen työkalu organisaation uudistumiseen ja yksilöiden itsensä johtamisvalmiuksien kehittämiseen? Kehityskeskustelut ovat tärkeä osa useimpien organisaatioiden johtamisen ja osaamisen kehittämistä, vaikka keskustelua käydään aktiivisesti myös niiden kyseenalaistamiseksi.

Olemme olleet viime aikoina mukana toteuttamassa kehityskeskusteluprosessien uudistuksia yhdessä asiakkaidemme kanssa. Yleensä tarve uudistamiseen on tullut henkilöstöltä, sillä toisinaan kuuluvista nurinoista huolimatta, usea kokee keskustelut edelleen merkityksellisinä. Tämän takia lähdemme kehitystyössä liikkeelle yhdessä tekemisestä: on tärkeää, että prosessi tukee sekä yksilöiden hyvinvointia ja kasvua että organisaation kehittymistä liiketoiminnan kannalta oikeaan suuntaan.  

Read More
Business Coachingia konkreettisesti

Olen saanut muutamaan otteeseen kiinnostuneilta kysymyksiä, mitä työelämälle suunnattu Business Coaching tarkoittaa konkreettisesti? Vastaan blogissani tyypillisimpiin kysymyksiin sekä avaan, miten coachingprosessi toteutetaan käytännössä. Saat samalla vinkkiä, milloin coaching voisi olla sopiva työkalu tarpeisiisi ja milloin kannattaa valita joku toinen ohjaus- ja kehittämismuoto.

Read More
Vapauteen kultaisesta häkistä?

Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa pari miljoonaa? Irtisanoutuisit nykyisestä työstäsi, perustaisit yrityksen tai pitäisit vähän lomaa ja tuumailisit, mille alkaisit seuraavaksi? Kun kysyn asiakkaaltani, miksi raha on niin tärkeä seikka elämässäsi, yleensä vastaus on, että se tuo turvallisuutta ja lisää elämänlaatua. Toisaalta aineellisen varallisuuden aiheuttama turvallisuuden tunne voi kuitenkin hidastaa kasvuamme ja kehittymistämme sekä pintaa syvempien todellisten toiveittemme tai unelmiemme toteuttamista. Vaikka työssä kaikki onkin periaatteessa hyvin, jotakin puuttuu kuitenkin. Pikkuhiljaa toive- ja sitkuajattelu täyttää mielen. Turhautumista, pahaa oloa ja automaattiohjausta hyvän palkan ja varallisuuden voimalla.

Read More
Yksinyrittäjän kahdeksan vuotta ja oppia

Perustin yritykseni kahdeksan vuotta sitten, mistä lähtien olen elättänyt itseni valmentamalla, kouluttamalla ja kehittämällä yksilöitä, ryhmiä ja organisaatioita. Vuodet ovat kasvattaneet minua monin eri tavoin. Kärsivällisyyttä on kysytty paitsi itseltäni, myös perheeltäni ja läheisiltäni. Muutaman kerran olen tosissani meinannut luovuttaa, mutta jatkanut eteenpäin sisukkaasti. Mitä yrittäjävuodet ovat opettaneet minulle, mitä neuvoja antaisin uudelle yksinyrittäjälle?

Read More
Uudistavan esimiehen neljä tukipilaria

“Kaikkitietäminen” on organisaatiota uudistavan, vastavuoroisen ja avoimen keskustelun, dialogin, päävastustaja. Uudistava esimies johtaakin esimerkin voimalla ja antaa tilaa myös työntekijöiden ajatuksille ja mielipiteille. Hän pohjaa johtamisensa neljään tukipilariin, jotka auttavat häntä uudistamaan organisaatiotaan. Johtamistyylin tulokset näkyvät lisääntyneenä luottamuksena sekä kokemuksena työn merkityksellisyydestä. Ennen pitkää vaikutus on myös ilmeinen tuloslaskelman viimeiselle riville.

Read More
Ulkomaankomennus lisää myös ekspatriaatin puolison urapääomaa

Vaasan yliopiston väitöskirjatutkija, puolisotutkimuksen uranuurtaja Kaisu Kanstrén on havainnut tutkimuksissaan, että myös puolison urapääoma lisääntyy ulkomaankomennuksen aikana huolimatta siitä, onko puoliso kotona vai työssä. Suomessa ei aina osata hyödyntää puolisoiden ulkomaankomennuksilla hankkimaa kokemusta, eikä välttämättä ymmärretä, kuinka suuri mahdollisuus tämä on myös organisaatioille.

Read More
Mikä on johtamisen johtotähtesi?

Pysähtymistä, ajattelua ja rohkeutta vaativa tulevaisuuden käsikirjoittaminen on hieno tapa oman johtamisfilosofian kehittämiseen. Kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään millä arvoilla, mihin suuntaan ja mihin tavoitteisiin haluaa joukkojaan johdattaa. Kun oma näkemys tulevaisuudesta kirkastuu, jaksaa kärsivällisemmin viedä myös muutoksia eteenpäin esimiehenä. Samalla voi luottaa, että käytännön kehittämiskeinot ja yksityiskohdat tulevat yhdessä luotua johdettavien kanssa.

Read More