Lukemattomia tapoja onnistua tai epäonnistua johtamisessa

Kuten tiedämme, bisnestä voi tehdä monella tavalla hyvin tai huonosti. Sama koskee kaikkea ihmissuhdetyötä: ei ole olemassa yhtä ja ainoaa tapaa toimia ja tehdä hyvä tai huono vaikutus kahden tai useamman ihmisen välillä. Johtaminen, kuten loppujen lopuksi bisneskin, on pitkälti viestintää ja vuorovaikutusta. Kun oma persoonasi on yksi tärkeimmistä työkaluistasi, on ehdottaman tärkeää, että pysähdyt miettimään sen kuntoa ja käyttöä säännöllisesti.

Read More
Digitaalisuus uudistaa terveysalan valmennuspalveluita - Case Wellmind Terveys Oy

Wellmind Oy on moniammatillinen psykoterapiaan ja neuropsykiatristen häiriöiden tutkimukseen, hoitoon ja kuntoutukseen sekä koulutukseen ja konsultointiin erikoistunut lääkäri- ja kuntoutuskeskus.

Digitaalisuus mahdollistaa uudenlaisia tapoja myös neuropsykiatrian valmennuspalveluille, jotka sekä tehostavat oppimista että palvelun tarjoamista. Valmentautuminen perustuu vahvemmin valmennettavan osaamistarpeeseen ja itseopiskeluun. Menestystekijänä valmennuspalveluiden tarjoamisessa on vahva ja arvostettu ammattiosaaminen ja kokemus, jonka tarjoamiseen digitaalisissa kanavissa on nyt aivan uusia mahdollisuuksia.

Read More
Asiantuntijatyön monet kasvot: millaisen kumppanuusstrategian rakennat?

Alihankkijaverkoston ja kumppanuuksien johtaminen on alue, joka usein jää liian vähälle huomiolle arjen kiireessä. Vaikka on edelleen tärkeää panostaa ydinhenkilöstöön, yhä useammin on aivan yhtä tärkeää panostaa kumppanuuksiin, heidän sitouttamiseensa ja palkitsemiseensa. Kullanarvoinen kumppani on yhä useammin yrityksesi ääni asiakkaalle - millaisella strategialla ja johtamisella saat hänen potentiaalinsa käyttöön yhteisten onnistumistarinoiden rakentamiseksi?

Read More
Yrityskulttuuri: Miten vai Miksi, How or Why?

Väitetään, että yritykset, joissa kulttuurin vahvistaminen on otettu osaksi strategiaa, menestyvät kilpailussa poikkeuksellisen hyvin. Kulttuurin kehittäminen voikin olla avain työhyvinvointiin, innovointiin, kilpailuetuun ja tuloksellisuuteen. Yrityksen kulttuuria on tärkeää ymmärtää, sillä se on aina olemassa. Se näkyy arvoissa, asenteissa ja arvostuksissa. Sen voi aistia kahvipöytäkeskusteluissa, Teams -palavereissa ja asiakaskohtaamisissa. Sitä voi myös arvioida työpaikan kehittämismyönteisyyden, uudistumiskyvyn ja oppimisen näkökulmasta.

Read More
Inhimillinen pääoma boostaa bisnestä!

Inhimillinen pääoma on useiden tutkimusten mukaan arvioitu tulevaisuuden menestyviä yrityksiä yhdistäväksi tekijäksi. Sillä tarkoitetaan yrityksen henkilöstön hallussa olevaa, vaikeasti kopioitavaa osaamista ja kyvykkyyttä, jonka avulla voi synnyttää asiakasarvoa, vahvistaa kilpailukykyä ja rakentaa tulevaisuuden menestystarinoita.

Erityisesti palveluyrityksessä, jossa bisnes perustuu ihmisten osaamiseen ja asiantuntemukseen, inhimillinen varallisuus tarkoittaa helposti valtaosaa sen resursseista. Tällöin myös valtaosa yrityksen tuloksesta syntyy juuri inhimillisen pääoman avulla.

Read More
InDatan Markus Sammalniemi: Jokainen asiakas palvellaan loppuun saakka

Markus Sammalniemi on 25-vuotias, Rovaniemeltä Ouluun muuttanut IT-asiakaspalvelun ammattilainen sekä InDatan Oulun yksikön vetäjä. Sopiva nöyryys työtä kohtaan, oppimiskyky ja erinomaiset sosiaaliset taidot ovat kuljettaneet Markusta vauhdilla eteenpäin.

”Hyvän asiakaspalvelijan tunnistaa siitä, että hän laittaa asiakkaan aina ensimmäiseksi ja keskittyy kuuntelemaan, koska asiakas on aina loppujen lopuksi oikeassa. Sosiaaliset taidot pitää olla kunnossa, sillä jos et pysty olemaan asiakkaan kanssa rennosti itsenäsi, et myöskään onnistu saamaan luottamusta. Tämän jälkeen on tärkeää lunastaa kaikki lupaukset tekojen kautta.”

Read More
Missiona inhimillisyys

Annu Haho on yksi Suomen johtavista sosiaali- ja terveysalan etiikkakouluttajista. Hän on myös tutkija, yrittäjä ja suurperheen äiti. Inhimillinen ihminen, jonka tavattuaan voi todella kokea tulleensa kohdatuksi.

Sain mahdollisuuden kuulla Annun ajatuksia työelämästä ja inhimillisyydestä syksyisenä iltapäivänä. Tapaamisen jälkeen olin entistä vakuuttuneempi, että keskustelu työelämän arvoista ja etiikasta on kovin tarpeellista. Tässä siis Annun ajatuksia jaettavaksi sinullekin.

Read More
Vaikuta ja vaikutu: miten nostat tai lasket statusta?

Jokaisessa vuorovaikutustilanteessa arvioimme toistemme käytöstä omien odotustemme pohjalta. Tämä toimii myös vahvana pohjana esimerkiksi sille, ylittyykö, täyttyykö tai alittuuko asiakas- tai henkilöstökokemus. Kyse on asiantuntemuksen lisäksi välittämästämme tunteesta ja sen jättämästä muistijäljestä.

Taitava johtaja ja asiantuntija osaa tunnistaa vuorovaikutustilanteissa, milloin on aika laskea ja milloin nostaa statusta. Jos haluat vakuuttaa vahvaa statusviestintää käyttävän, nosta omaa statustasi viestinnän keinoin. Jos taas haluat saada ihmiset avautumaan ja jakamaan ajatuksiaan, pyri laskemaan omaa statustasi.

Read More
Notarec: No bullshit, Yes rohkeus, rehellisyys ja reiluus

Notarec on modernin rekrytoinnin ja HR:n asiantuntijayritys, joka huokuu myönteistä energiaa, aitoutta ja tekemisen meininkiä. Joimme elokuun iltapäiväkahvit yhdessä Businessworksin Johannan sekä Notarecin Sofian, Sinikan ja Vapun kanssa. Tapaamisen tuloksena syntyi nopeasti yhteisiä suunnitelmia ja jälkimaku oli vähintäänkin raikas ja virkistävä.

Millainen yritys on Notarec? Miten se syntyi ja ketkä ovat sen takana?

Read More
Kansainvälisen asiakaspalvelun ammattilainen Yulia Louckx: Me valitsimme Suomen ja Oulun!

Yulia Louckx on Belgiasta Suomeen muuttanut kansainvälisen asiakaspalvelun ja asiakassuhteiden ammattilainen. Aloitimme yhteistyön Yulian kanssa alkukesästä 2020, kun pääsin hänen mentorikseen osana Oulun yliopiston koordinoimaa Kielen avulla osalliseksi -hanketta. Mikä sai Yulian jättämään hyvän työn ja turvallisen elämän Belgiassa? Minkä takia hän päätyi juuri Ouluun perheensä kanssa ja millaista työtä hän haluaa tehdä tulevaisuudessa?

Read More
Tehdään strateginen kiihdytys yhdessä!

Elokuu ja uusi kausi edessä. Olisiko sopiva hetki tuumailla tulevaa ja päivittää yrityksesi seuraavia askeleita?

Strategiasprintissä haastamme sinua ja yritystäsi kasvun ja uudistumisen polulle. Kutsu myös sidosryhmät mukaan innostavaan strategiatyöhön, jossa yhdistämme strategiamuotoilun ja -coachingin keinoja.

Tehdään strategiasta yhteinen juttu!

Read More
Kasvussa valikoimalla - ja ihmisillä - on väliä

Pedihealth on palveleva terveydenhoidon ammattilaisen kumppani. Ohjasimme yrityksen strategiasprintin, joka on nopea, ketterä ja eri sidosryhmiä osallistava tapa tehdä strategiatyötä. Käytännössä strategiaa työstettiin vuoropuheluna yhdessä henkilöstön, operatiivisen johdon ja hallituksen kanssa. Lopputuloksena syntyi yhteinen näkemys tulevaisuudesta, joka jalostui selkeäksi strategiakartaksi ja toimenpidesuunnitelmaksi.

Read More
Peli, joka ei pääty koskaan

Kirjailija ja motivaatiopuhuja Simon Sinek puhuu teoksessaan “Infinite Game” liiketoiminnasta päättymättömänä pelinä. Ei ole olemassa turvasatamaa, johon voisi asettua voittajana nauttimaan onnistumisista. Yrityksen liiketoimintakuntoa onkin hyvä arvioida säännöllisesti. Kun siitä tulee rutiini, vahvistuu myös yrityksen kyvykkyys onnistua tulevaisuudessa.

Listasimme viisi eri näkökulmaa, joiden avulla voi arvioida omaa kuntoa bisneksessä. Miltä sinun yrityksesi tilanne näyttää tänään ja tulevaisuudessa?

Read More
ME/2020 - tehdään yhdessä tästä vuodesta uuden alku

Jokaisella yrityksellä alkaa olemaan jonkinlainen käsitys siitä, miten tämä poikkeustilanne vaikuttaa liiketoimintaan. Nopeaa reagointia on tarvittu ja tarvitaan vielä lähiaikoina lisää tilanteeseen sopeutumiseksi. Mutta yhtä lailla lisätietoa ja näkemystä tarvitaan tulevaisuuden vaihtoehtojen punnitsemiseen ja suunnan löytämiseen.

Read More
Jotain uutta, jotain pysyvää - suunnistajana sumun keskellä

Viime viikkoina olemme totisesti pysähtyneet maailmaa kohdanneen äkillisen kriisin äärelle. Elämä on jälleen näyttänyt, että sitä ei voi hallita, vaikka kuinka suunnittelemme, valmistaudumme ja yritämme parhaamme.

Tapasin alkuviikon verkkocoachingissa nöyrän yrittäjän ja toimitusjohtajan, joka kertoi olevansa hämillään tässä tilanteessa. Kun kysyin, mistä haluat puhua, hän vastasi pitkällä hiljaisuudella. Siinä me sitten istuimme nokitusten linjoilla, kunnes hän sai sanotuksi: “Olen voimaton, minulla ei ole mitään annettavaa yritykselleni, enkä voi luvata henkilöstölle mitään varmaa. Minua pelottaa, mihin tämä kaikki tulee päätymään.”

Read More
Strategiaprintti kehittää kyvykkyyttä, ketterää oppimista ja liiketoimintaa

Elämme poikkeuksellista aikaa. Nopeasti muuttunut toimintaympäristö haastaa meitä sekä yksilöinä että yrityksinä miettimään suuntaa ja sen mahdollista vaihtoa nopeallakin aikavälillä. Se miten onnistumme tässä, edellyttää yhdessä luotua strategiaa ja ketterää oppimista. Businesspoint™ strategiasprintin tavoitteena on yrityksen kyvykkyyden, ketterän oppimisen ja liiketoiminnan kehittyminen. Prosessin lopputuloksena syntyy selkeä ja ymmärrettävä kuvaus yrityksen tulevaisuuden tavoitteista, valinnoista ja toimenpiteistä.

Read More
Onnistunut verkkovalmennus on hyvän valmistelun ja yhteistyön tulos

Viime päivät ovat näyttäneet, että digitaalisuus on parhaimmillaan mahtava voimavara, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen välillämme. Vaikka internet syntyikin edistämään vuorovaikutusta, tiedämme, että yhteistyömme ei kuitenkaan automaattisesti ole sujuvaa verkossa. Vaikuttava viestintä huomioi järjen ja tunteet sekä erilaiset oppimistyylit. Tämä on mahdollista verkossakin, jos vain maltamme asennoitua valmistautua kohtaamisiin oikein. Onnistunut verkkopalaveri tai -valmennus tehdään yhteistyössä.

Read More
Design Inspiksen Miia Törmänen: Olla kiireettömästi luova. Tehdä laatu edellä.

Mainostoimistoyrittäjä, toimitusjohtaja Miia Törmänen on kiehtova sekoitus kuvataitelijaa ja suunnitteluosaamista. Rohkeus tarttua uusiin mahdollisuuksiin sekä sinnikkyys kulkea eteenpäin kuoppaisillakin poluilla johti Miian lopulta sinne, minne hänen ei koskaan pitänyt päätyä, mainostoimistoyrittäjäksi Design Inspikseen.

Joimme Miian kanssa kahvit ja samalla kuulostelin hänen ajatuksiaan johtamisesta.

Read More
Yhdessä suunniteltu on yhdessä tehty - osallistava strategiasprintti kasvuyrityksen suunnan kirkastajana

Strategiasprintti on business coachingia ja muotoilua hyödyntävä strategiatyömenetelmä. Strategiasprinttiin valmistaudutaan hankkimalla ymmärrystä nykytilasta ja tarpeista. Sprintin aikana osallistujien kesken luodaan yhteinen ymmärrys haasteesta ja tavoitteesta, luonnostellaan vaihtoehtoisia skenaarioita, sekä testataan ja validoidaan niitä sidosryhmillä.

Read More
Stretch your thinking - kokeile skenaarioita

Tämän päivän strategia tarkoittaa yhä harvemmin kiveen hakattua suunnitelmaa seuraavaksi viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Olemme heränneet siihen, että tarvetta on pikemminkin jatkuvasti elävälle prosessille, joka huomioi paitsi megatrendit ja hiljaiset signaalit, myös asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset, tunteet ja reaktiot.

Tulevaisuuden maailma ei ole koskaan valmis ja voimme vaikuttaa siihen omilla valinnoillamme. Mielestäni nerokas ilmaisu “tulevaisuus ei tule, vaan se tehdään” kertoo skenaariotyöskentelyn voimasta. Skenaariot eli tulevaisuuden vaihtoehtoiset käsikirjoitukset virittävät meitä ajattelemaan ja kuvaamaan tulevaisuudessa mahdollisesti toteutuvia tapahtumaketjuja. Kyse ei ole ennustamisesta, vaan luovan loogisesta ajattelusta, joka kuuluu yhä useammin jatkuvasti elävään strategiatyöhön.

Read More